Perussuomalaiset: Laillisuus- ja oikeusvaltioperiaatteita noudatettava – myös Savonlinnassa

Kannanotto, Savonlinnan seudun perussuomalaiset ry, kaupunginjohtajan luottamus

Savonlinnan seudun perussuomalaiset ry käsitteli syyskokouksessaan 8.12.2020 kaupunginjohtaja Janne Laineen luottamusasiaa, jossa epäluottamusta esittäneillä on tavoitteena kaupunginjohtajan irtisanominen. Perussuomalaiset peräävät nyt malttia ja edellyttävät, että myös Savonlinnassa päätöksissä on ehdottomasti noudatettava laillisuus- ja oikeusvaltioperiaatteita.

Savonlinnan kaupunginjohtaja Janne Lainetta kohtaan kaupunginhallituksessa 26.11.2020 aloitettu luottamuskäsittely on ollut julkisuudessa noin seitsemän viikkoa, mutta yhä epäluottamusta osoittavat haluavat salata syyt siihen. Perussuomalaisilta ei ole pyydetty osallistumista valtuustoaloitteeseen, eikä meille myöskään ole avattu erottamishankkeen syitä.

Johtavia virkamiehiä kuten myös poliitikkoja kohtaan on aina oltava mahdollista esittää arvostelua ja tehdä asiaan kuuluvia päätöksiä. Perussuomalaisten mielestä päätöksissä on kuitenkin ehdottomasti noudatettava laillisuus- ja oikeusvaltioperiaatteita. Kenenkään irtisanomiseen ei saa ryhtyä laittomin keinoin. Kaupunginhallituksen päätöksissä on tähän mennessä rikottu ainakin kolmea lakia (kuntalaki, julkisuuslaki, hallintolaki) ja kaupungin hallintosääntöä. Lisäksi on toimittu vastoin Savonlinnan kaupungin ja kaupunginjohtajan kanssa solmittua johtajasopimusta. Miksi näin isoa asiaa halutaan edistää salailulla tai laittomilla konsteilla?

Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä kaupunginhallituksen enemmistön noudattamaa asiakirjojen salailua. Missään nimessä ei ole hyväksyttyä toimia siten, että asia, epäluottamus kaupunginjohtajaa kohtaan, esitetään vaatimalla kokouksessa käsiteltäväksi otettava asia vain otsikkona ilman sisältöä. Kun sitten tällä tavalla julkistettua asiaa aletaan käsitellä mediassa ja sosiaalisessa mediassa, puolustuksen on mahdotonta vastata syytöksiin, kun syytökset on tietoisesti salattu kaupunginhallituksen pöytäkirjasta.

Jos kaupunginjohtajan luottamusta epäillään, mitä on sanottava siitä, että asiaa koskevaa luottamuksen arviointimuistiota ei edes erillisestä pyynnöstä esitetä kaikille asiaa käsitteleville päättäjille? Perussuomalaisten valtuutetuille ei ole kerrottu erottamishankkeen syistä tai perusteluista. Muissa kunnissa näin järeässä hankkeessa keskustellaan kaikkien puolueiden kesken ja hankitaan tietoa, onko erottamiselle perusteita, ja sitten aloitetaan tarvittaessa prosessi kuntalain mukaisesti.

Janne Laineen erottamishanke lähti kaupunginhallituksessa liikkeelle laittomalla tavalla ja oikeusvaltion kannalta väärässä järjestyksessä. Sittemmin kuuden viikon jahkailun jälkeen hankkeen alullepanijatkin ymmärsivät laittomat konstinsa, ja kaupunginhallitus kumosi päätöksensä 7.12.2020.

Mutta sitten asiassa otettiin uusi linja. Valitettavasti sekin lähti liikkeelle muotovirheellä. Jos neljäsosa valtuutetuista tekee kyseisessä asiassa esityksen valtuustolle, asia on otettava käsittelyyn. Asian vaatima valtuutettujen määrä oli siis hankittu, mutta muuten käsittely meni väärin. Asia otettiin 9.12.2020 yllättäen ylimääräisenä asiana kaupunginhallituksen kokouksen esityslistalle. Hallintosäännön mukaan kaupunginhallituksen kokouksen esityslistalle voi esittää asioita pykälässä Asioiden käsittelyjärjestys (tässä kokouksessa 464 §), mutta niin ei tehty, vaan asia otettiin yllättäen käsittelyyn kokouksen lopussa hyväksytyn esityslistan viimeisen asian jälkeen “hihasta vetämällä”, joten päätös syntyi väärässä järjestyksessä.

Ei ole mitään mieltä aloittaa ja jatkaa epäluottamusprosessia päätöksellä, jossa on tehty muotovirhe. Vaikka päätös johtaisi kaupunginjohtajan erottamiseen, se on kumottavissa hallinto-oikeudessa jo pelkästään muotovirheeseen vetoamalla. Valittu tie ei siten ole Savonlinnan kannalta hyödyllistä.

Perussuomalaisten mielestä laillisuus- ja oikeusvaltioperiaatteita on noudatettava – myös Savonlinnassa.

Yhdistyksen puolesta

Savonlinnan seudun perussuomalaiset ry