Erkki Rakkolaisen muistolle

Savonlinnan paikallisyhdistyksen kunniapuheenjohtaja Erkki Rakkolainen menehtyi marraskuussa 2022.

Soitin Erkki Rakkolaiselle vuonna 2009 syksyllä ja kysyin silloisen Savonlinnan paikallisyhdistyksen puheenjohtajalta mahdollisuutta liittyä puolueeseen ja paikallisyhdistykseen. Erkki kertoi, että hän ottaa yhteyttä, kun on kokous. Ei mennyt kauaa, kun Erkki soitti ja sanoi, että voisin tulla syyskokoukseen. Tässä kokouksessa minusta tuli paikallisyhdistyksen sihteeri ja Mikkelistä olevan Marjan kanssa laitoimme paikallisyhdistyksemme ns. digiaikaan. Erkki antoi koko ajan hyviä neuvoja ja tiesin, että niitä on hyvä uskoa, koska Erkki oli toiminut politiikassa jo SMP:n ajoista asti! Erkin kanssa tehtiin monta mukavaa matkaa puoluekokouksiin ja puolueneuvoston kokouksiin vuosien varrella.

Ja mukavia muistoja tuli aina reissujen varrella. Niin lukemattomista souturetkistä kuin myös Finlandia-hiihdoista. Sulkavan Suur-Souduissa Erkki oli mukana airoissa 40 kertaa. Ja normaalisti soutu alkoi Savonlinnasta ja takaisin tultiin myös soutamalla. Erikseen täytyy ottaa esille seikkailumatkat, joita Erkki teki. Hän on mm. kulkenut soutuveneellä Iijoen lähes päästä päähän, käynyt soutamalla Tukholmassa ja soutanut Pohjois-Norjassa pitkät matkat vuonoja kiertäen. Samoin Tornionjoki on laskettu soutuveneellä!

Kun olen nyt valtuutettuna keskustellut veteraanipoliitikkojen kanssa, olen kuullut, että Erkki ajoi Savonlinnan asiaa eikä mennyt aina oikeisto-/vasemmistoryhmien mukaan päätöstä tekemään.Tämä on mielestäni oikeaa kuntapolitiikkaa!

Erkki oli työelämässä todellinen yrittäjä. Hän veti yhteensä noin kymmentä yritystä, mm. Kilpi-Rakkolaista sekä Liekki-Lohta, ja oli myös erittäin suuri työllistäjä. Hän teki antaumuksella pitkää päivää ja ajoi tuhansia kilometrejä joskus huonossakin kelissä.

Erkki oli mielestäni viimeinen oikea herrasmies ainakin Savonlinnan Seudun Perussuomalaisissa. Nämä herrat taitavat pikkuhiljaa loppua maastamme kokonaan.

Tiesin Erkin sairauden, mutta hänen menehtymisensä sattui minuun pahasti. Erkki neuvoi ja opasti minut politiikkaan, ja teen sitä meidän Perussuomalaisten kanssa hautaan asti kuten Erkki.

Erkkiä jäi suremaan elinkumppani ja kolme lasta perheineen ja lisäksi suuri joukko tuttavia sekä urheilun että politiikan puolelta.

Seppo O Kosonen, Perussuomalaiset ry.
Kaupunginvaltuutettu
Savonlinna